Ruud

Allround monteur - Welzorg Auto op Maat Geleen
“Wij geven iemand met een beperking zijn vrijheid terug”
Ik heb veel ervaring met sleutelen, maar de eerste maanden voelde ik me hier echt een stagiaire. Voor dit beroep kun je geen opleiding volgen.

Auto-aanpassingen

Ik ben aanpasser. Elektronica, metaal, hydrauliek, stoelen – alles passen we aan voor mensen met een beperking, die niet meer in een normale auto kunnen rijden. Voor bijvoorbeeld mensen die na een hersenbloeding halfzijdig verlamd zijn, monteren wij handgas en een speciale knop op het stuur waar alle functies op zitten; ruitenwisser, knipperlichten, gewone verlichting, claxon, het is dan allemaal te bedienen met één hand. Elke auto-aanpassing is op maat, wij vinden elke dag opnieuw het wiel uit.
 
“Ik liep de werkplaats van Welzorg Auto op Maat in en dacht: dit is het. Ik wil echt niks anders meer”
 

Spannend

Vroeger was ik diagnosespecialist. Op een gegeven moment werd dat werk een beetje een sleur. Ik kwam op kantoor terecht. Dat bleek niets voor mij. Toen ik verder zocht stuitte ik hierop. Het sprak me onmiddellijk aan, ik liep de werkplaats van Welzorg Auto op maat in en dacht: dit is het. Ik wil echt niks anders meer. 

Elke keer opnieuw is het voor mij spannend de klant weer de weg op te krijgen. Voor ons is het zo gewoon: je stapt in de auto en rijdt weg. Voor hen niet. Tot het moment dat de auto er is, zijn ze volkomen afhankelijk van familie, taxi’s, vrienden. Aan de aanschaf van een aangepaste auto gaat meestal wel een lang traject vooraf, want iemand met een beperking moet opnieuw leren autorijden. Ik ben nu een controller aan het inbouwen waarmee een bestuurder met één hand alle functies kan bedienen. Dat heb je niet zomaar onder controle. Meestal nemen mensen met een beperking eerst rijles. Samen met de instructeur bepalen ze dan welke aanpassing de auto nodig heeft. Later doet degene dan rijexamen met die aanpassing, en wordt zijn of haar rijbewijs aangepast.

Voor ons zijn deze auto’s ook lastig om te besturen. We moeten heel goed nadenken als wij een proefrit maken. Het is een enorme omschakeling om ineens met je hand gas te moeten geven. Stel dat je op de openbare weg in een gevaarlijk situatie belandt en je duwt het gas in i.p.v. de rem. Bepaalde auto’s met aanpassingen worden door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) in Lelystad op een afgesloten terrein getest.

We passen ook busjes aan, zodat je er vanaf de achterkant met een rolstoel in kunt rijden tot achter het stuur, en vanuit de rolstoel de auto kunt besturen. Soms moeten we ook een compleet elektrisch bedienbaar hek maken, zodat de rolstoel echt goed in de auto vast komt te staan. 

Als de klant weer zelfstandig mobiel wegrijdt is het altijd spannend maar wel met een smile van oor tot oor. En daar doen wij het voor. Dat betekent veel voor hem of haar. En voor mij.