Sven

Servicemonteur - Welzorg Rotterdam
"Iedere keer maakt het me blij als een oplossing werkt"
Deze Whitmeyer-hoofdsteun past niet goed op deze rolstoel. Hij zit los. Als je een hobbel over rijdt, rammelt hij. Dat is gevaarlijk, vooral voor MS-patiënten, die deze hoofdsteun voornamelijk gebruiken. Zij kunnen hun spieren namelijk niet onder controle houden. Deze Whitmeyer ondersteunt de nek, maar heeft ook een extra steun die het voorhoofd op de juiste positie houdt.

Passend maken

De hoofdsteunen worden los van de rolstoel geleverd. Er zijn verschillende soorten, met verschillende diameters. Soms past een hoofdsteun niet op de hoofdsteunhouder. Dan ben ik ervoor om het deksel passend te maken voor het potje. Het gebeurt ook wel dat de steun aan de rugleuning wordt vastgemaakt. Er bestaat dan een kans dat hij bij een hobbel loslaat. Dat risico wil ik niet lopen. Mijn klanten moeten het beste krijgen wat mogelijk is.
 
“Het liefste werk ik in de woonkamer van de klant”

Iedere klant is uniek

Ik haal de oude buis er nu af en las er een nieuwe op. Ik vind het leuk om dit soort oplossingen te verzinnen. Dit werk moet ik in de werkplaats doen, maar het liefste werk ik in de woonkamer van de klant. Hij kan me direct feedback geven over mijn werk: wat er beter kan, wat nog niet helemaal lekker zit.

Iedere klant is uniek, iedere rolstoel dus ook. Ik ben op een creatieve manier aan het sleutelen. Nooit doe ik hetzelfde. Nu ben ik bezig met het monteren van een spatbord dat dichter op het wiel zit dan een standaard spatbord. De jongen die erin rijdt is ook geestelijk beperkt en komt steeds met zijn vingers klem te zitten en bezeert zich daarbij. Dat probleem is nu verholpen. Een andere dag maak ik een aanpassing, zodat de rolstoel kan worden bestuurd met het hoofd. Deze diversiteit vind ik het leukste aan mijn vak. Iedere cliënt is anders. Aan alles kan je sleutelen, en dat vind ik fantastisch.

Dezelfde passie

Sinds ik me kan herinneren wil ik al aan dingen sleutelen. Toen ik zes jaar was, ging mijn fiets kapot. Hij mocht niet naar de fietsenmaker. Ik wilde het zelf doen. Met hulp van mijn vader heb ik hem gemaakt. Mijn vader was mijn grote voorbeeld. Wij hebben dezelfde passie.

Ik heb de BOL 4 opleiding gedaan voor technisch specialist en werkplaatsmanager. Dat zijn eigenlijk twee studies, maar ik heb ze kunnen samenvoegen. Toen werd ik hetzelfde als mijn vader: automonteur.
 

Hightech-rolstoel

Omdat ik geen vast contract kon krijgen als automonteur, ben ik bij Welzorg in Rotterdam gaan werken. Ik heb gewerkt bij Suzuki, Chrysler, Jeep, Dodge en Toyota. Nu werk ik met hightech-rolstoelen.

Elke dag bedenk ik andere oplossingen, en iedere keer maakt het me blij als een oplossing werkt. Als een klant weer plezier kan hebben. Dat is precies hetzelfde gevoel als ik had, toen ik mijn fiets repareerde als zesjarige jongen.